18 november 2025

“We denken altijd in mogelijkheden en kijken naar wat er wél kan”

Het Mundus College is één van scholen die dit jaar meedoet met het project Van Pro naar Prof. Dankzij een subsidie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) krijgen 23 praktijkscholen budget via het Jeugdeducatiefonds om leerlingen in een kwetsbare positie extra te ondersteunen. 

Het Mundus College is een brede school voor vmbo, praktijkonderwijs en EOA (internationale schakelklas). Met ruim 1200 leerlingen is het een bruisende plek in Amsterdam Nieuw-West, een wijk waar veel gezinnen het niet breed hebben en waar ouders niet altijd weten hoe het schoolsysteem werkt. Maar wie hier binnenkomt, voelt meteen: deze school kijkt niet naar beperkingen, maar naar mogelijkheden.

Eerst eten, dan leren
De school doet ook mee aan het Programma Schoolmaaltijden. Elke ochtend starten de leerlingen van klas 1 en 2 met een gezamenlijk ontbijt in de klas. Geen enkel kind hoeft met een lege maag de dag te beginnen. Voor oudere leerlingen is er op aanvraag ontbijt beschikbaar, omdat zij vaak al stagelopen en niet elke dag op school zijn. In de hal staan grote schalen fruit waar iedereen van mag pakken. Eten hoort er gewoon bij, net als leren.

Samen op zoek naar een oplossing
Najib Soubati, stagedocent en leerlingcoördinator, werkt al sinds de jaren negentig bij het Mundus College. Hij heeft een groot netwerk voor stageplaatsen en weet alle beschikbare gemeentelijke ‘potjes’ goed in te zetten. “We hebben volop ideeën hoe we het budget van Van Pro naar Prof in kunnen zetten,” vertelt Najib. “De gemeente doet al een hoop voor onze leerlingen, maar er zijn ook veel die tussen wal en schip vallen. Zo krijgen leerlingen uit het laatste jaar een OV-kaart voor twee zones, maar onze leerlingen lopen al in het een-na-laatste jaar stage. Zij krijgen dus geen vergoeding.”

Najib weet uit ervaring dat je goed moet doorvragen bij de leerlingen om erachter te komen wat er speelt. “Als een leerling aan het begin van de maand ineens veel ziek is, dan ga ik altijd bellen. Ben je echt ziek? Of is er deze maand geen geld voor vervoer om naar school te komen? Dan gaan we kijken hoe we dat kunnen oplossen. Ik ken ook een jongen die iedere dag in dezelfde kleren op school komt, je ziet dat het begint te rafelen en te klein is. Het zou mooi zijn als hij zelf nieuwe kleding mag kopen. Gewoon eens uitzoeken wat hij echt mooi vindt, dan zie je het zelfvertrouwen groeien.”

Ook heeft de school werkkleding en schoenen die leerlingen kunnen lenen tijdens stage. “We vragen na de stage altijd maar één keer om de kleding en schoenen weer in te leveren. Doen ze dat niet, dan is het ook goed. We weten dat de leerlingen vaak geen alternatief hebben als ze de kleding weer ingeleverd hebben. Met het budget van Van Pro naar Prof kunnen we nieuwe werkkleding aanschaffen.”

Van leerling tot leermeester
Opvallend is hoeveel oud-leerlingen betrokken blijven bij Mundus. “Twintig procent van onze stages is bij bedrijven waar oud-leerlingen nu werken,” zegt Najib trots. “Een van hen begon als automonteur en is nu APK-meester met een erkend leerbedrijf. Elk jaar neemt hij weer nieuwe stagiairs van Mundus aan. En er is een oud-leerling die nu haar eigen kapperszaak heeft en altijd stageplaatsen voor ons heeft. Dat is de kracht van doorgeven.”

Maar Najib is ook realistisch: “De mooie voorbeelden, de successen, zijn wel de voorbeelden waarbij de leerling ook de middelen had die er nodig waren. We zijn heel blij dat we nu meer financiële ruimte hebben om meer leerlingen te kunnen helpen. Met het budget van Van Pro naar Prof kunnen we echt verschil gaan maken voor de toekomst voor de leerlingen.”

 

Naar actueel pagina