20 november 2025

Kerstpakketten op school: leerlingen nemen het voortouw

Montessori Kindcentrum Oostzanerwerf in Amsterdam telt rond de honderd leerlingen. Diana Comello, schoolleider, vertelt hoe belangrijk het Programma Schoolmaaltijden is: “We zagen vroeger dagelijks lege broodtrommels. Soms kwam er zelfs beschimmeld brood uit de tas.” Dankzij het schoolmaaltijden-budget is er nu elke dag gezond en genoeg eten, op vaste momenten. En het extra decemberbudget? Daarmee pakt de school – mét hulp van de leerlingen – goedgevulde kerstpakketten in.  

De schoolmaaltijden maken een verschil van dag en nacht. Het team ziet gelukkig bijna nooit meer een lege broodtrommel, zegt Diana. “In het begin merkten we dat ouders of kinderen zich nog wel eens schaamden om zich voor de lunch aan te melden. Gelukkig is dat echt verleden tijd, doordat we het zo laagdrempelig mogelijk hebben gemaaktOuders zijn nu vooral dankbaar: ze voelen zich gerustgesteld én meer verbonden met de school.” 

Gezond en eerlijk verdeeld
Denise Koorn, administratief medewerker, vertelt hoe ze de schoolmaaltijden op de Oostzanerwerf regelen. “In de ochtend liggen er crackers en rijstwafels in de klas, voor wie geen ontbijt heeft gehad. Tussendoor is er schoolfruit en met de lunch krijgen de kinderen broodjes met gezond beleg en een beker melk.” Aan het eind van de dag, als de naschoolse activiteiten beginnen, is er nog iets kleins, zoals een cracker, ontbijtkoek of rijstwafel, met nog iets te drinken. “Zo weten we zeker dat ieder kind elke dag te eten heeft”, legt Denise uit. 

Leerzaam proces
De bijzondere kerstactie op de Oostzanerwerf begon drie jaar geleden als een simpel idee van de kinderraad: samen pakketten voor alle gezinnen samenstellen. Inmiddels is het een jaarlijks hoogtepunt waar de hele school naar uitkijkt. Kinderen bedenken met elkaar wat er allemaal in de pakketten komt, van ontbijt tot avondeten, van snacks tot drinken. Denise: “We vragen ze ook om prijzen te vergelijken, zodat ze stilstaan bij wat iets kost en of je het ergens anders misschien goedkoper kunt krijgen.”  

Daarna volgt een hele logistieke kluif: bestellen, uitpakken, sorteren, tellen, inpakken en uitdelen. De kinderen helpen bij alles mee. Op die manier leren ze plannen, rekenen, samenwerken en verantwoordelijkheid nemen. En natuurlijk: hoe je voorkomt dat de zak chips verkruimeld onder in de tas eindigt. “Het is een hele operatie”, lacht Diana. “Maar wel een hele leuke.” 

Tip: betrek de leerlingen!
Het inpakken van de kerstpakketten brengt de kinderen op de Oostzanerwerf dichter bij elkaar. “Je ziet dat alle kinderen, van jong tot oud, betrokken zijn”, zegt Denise. “Dat past bij ons motto: goed zorgen voor jezelf, voor een ander en voor je omgeving.” Hun belangrijkste tip aan andere scholen: gebruik je creativiteit en betrek je leerlingen. Diana: “Zo wordt kerstpakketten inpakken een leuke en bijzondere manier om samen te leren.” 

 

Terug