30 juni 2025

Eten op school: minder honger in de klas en meer betrokken ouders

Bijna 90% van de scholen die eten op school organiseren merkt dat leerlingen minder honger hebben. Ook is de ouderbetrokkenheid toegenomen. Deze en andere positieve effecten van schoolmaaltijden staan in ons onderzoeksrapport ‘Samen eten verbindt’.

Het Jeugdeducatiefonds heeft in april 2025 een onderzoek gedaan onder scholen die eten op school organiseren via het Programma Schoolmaaltijden van het Nederlandse Rode Kruis, het Jeugdeducatiefonds en de Rijksoverheid. In dit vervolg op een onderzoek uit eind 2023 hebben we scholen gevraagd hoe ze de uitvoerbaarheid van het eten op school ervaren, hoe zij het invullen, welke effecten zij zien, en hoe zij de begeleiding vanuit het Jeugdeducatiefonds beoordelen.

Positieve effecten toegenomen
‘We zien dat de positieve effecten bij zowel leerlingen als ouders/verzorgers zijn toegenomen’, vertelt programmamanager Schoolmaaltijden Marieke van Rooij. ‘Zo merkt bijna 90% van de scholen dat leerlingen minder honger hebben in de klas, tegen 84% in 2023. Ook ervaart nu bijna 50% van de scholen minder stress rondom voedselzekerheid bij ouders, ten opzichte van 15% in 2023. Dit laat zien hoe goed het eten op school werkt.’

Minder honger, meer energie en een betere sfeer op school 
Doordat leerlingen met een volle maag in de klas zitten, hebben ze meer energie, kunnen ze zich beter concentreren en zijn ze gemotiveerder. Ook de sfeer in de klas en op school is verbeterd.
Daarnaast is bij 70% van de scholen de kennis over gezond eten toegenomen. Van Rooij: ‘Scholen zien dat leerlingen nieuwe dingen durven te proeven en elkaar enthousiasmeren. Dit alles maakt gezond eten een vanzelfsprekender onderdeel van de (school)dag.’ 

Keuzevrijheid belangrijk
Scholen mogen zelf weten hoe ze het eten op school invullen. Ruim 40% van de scholen biedt ontbijt aan, 65% verzorgt lunch en 80% biedt gezonde tussendoortjes zoals groente of fruit. Ook bieden veel scholen een combinatie van eetmomenten aan. Daarnaast beschikt ruim 20% van de scholen over een weggeefkast met (houdbaar) eten en drinken. Ook kunnen scholen zelf bepalen of ze met of zonder ouders, leveranciers of vrijwilligers werken. Die keuzevrijheid waarderen scholen enorm.

‘Ik vind het zo fijn voor de kinderen. Ze hebben geen honger meer en kunnen lekker en gevarieerd eten. Eten verbindt en brengt samen. Love it!!’

Meer ouderbetrokkenheid
Door het eten op school is de betrokkenheid van ouders bij de schoolcarrière van hun kinderen toegenomen. Andersom zegt bijna 40% van de scholen dat ouders nu makkelijker geholpen kunnen worden met hun vragen. ‘Je ziet dat waar ouders vaak weinig vertrouwen hebben in instanties, het scholen wél lukt vertrouwen op te bouwen en te helpen bij de thuissituatie’, zegt Hans Spekman, directeur van het Jeugdeducatiefonds.

Stille revolutie
‘Onlangs gaven wij Nederland een dikke onvoldoende voor gelijke ontwikkelingskansen van kinderen. Op scholen waar ouders meehelpen met het verzorgen van de maaltijden is echter een stille revolutie bezig’, aldus Spekman. ‘De hulpouders, vaak moeders, krijgen een band met elkaar en door deze sociale contacten zijn ze minder eenzaam. De waardering die ze van school en leerlingen krijgen voor hun bijdrage vergroot hun zelfvertrouwen en eigenwaarde, en dat kan een opstap zijn naar werk of een andere vorm van participatie in de samenleving.’

👉 Lees het hele rapport hier. Of bekijk de factsheet met de belangrijkste onderzoeksresultaten.

 👉 Ga naar het persbericht.

 

Naar actueel pagina