15 december 2023

Alarmerend lerarentekort waar leerlingen opgroeien in armoede

Het Jeugdeducatiefonds luidt de noodklok over het grote lerarentekort op scholen waarbij de meerderheid van leerlingen opgroeit in armoede. Vandaag zijn de landelijke cijfers uitgekomen over de actuele lerarentekorten. Uit onderzoek onder 400 bij het Jeugdeducatiefonds aangesloten scholen, blijkt dat het tekort in de regio en de impact nog groter is dan het landelijke gemiddelde.

De impact is zeer groot. Zorgwekkend is dat een groot aantal scholen afhankelijk is van onbevoegde mensen. Juist op deze scholen kan een goede leerkracht het verschil maken.

Scholen geven aan het lerarentekort veelal intern proberen op te lossen, maar dat heeft wel een negatieve impact op de groepsgrootte en de werkdruk. 80% van de scholen ziet geen andere mogelijkheid dan onbevoegde krachten voor de klas te zetten. Daarnaast wordt in 37% van de gevallen een zij-instromer ongewenst zelfstandig voor de klas geplaatst. Bij ziekte of afwezigheid van leerkrachten lukt het slechts 3% van de scholen altijd om een vervanger te vinden.

Werkdruk en onderwijskwaliteit
Het lerarentekort heeft aanzienlijke gevolgen voor zowel de werkdruk als de onderwijskwaliteit op basisscholen. Volgens 88% van de schoolleiders neemt de werkdruk binnen het schoolteam toe als gevolg van het tekort aan leerkrachten. Het vergt een aanzienlijke inspanning van het team om flexibel om te gaan met de uitdagingen die het tekort met zich meebrengt.

De opgave om leerkrachten aan te trekken en behouden voor de scholen van het Jeugdeducatiefonds is nog groter. Op scholen waar veel kinderen in armoede leven is de problematiek groter. De stress van thuis komt mee de klas in en juist op deze scholen kan het goede leerkracht het verschil maken.  

Daarnaast geeft 85% van de schoolleiders aan dat de kwaliteit van het onderwijs onder druk staat door het lerarentekort. Het hoge percentage onbevoegde krachten dat voor de klas staat, baart zorgen over de didactische kwaliteit. Deze zorg is des te relevanter voor scholen in deze doelgroep, waar leerlingen vaak al meer ondersteuningsbehoefte hebben.

Confetti van subsidies
Scholen uiten hun ergernis over de “confetti aan subsidies” waaruit ze hun leraren moeten bekostigen. Om nieuwe leerkrachten te kunnen binden is er behoefte aan structureel geld. Hans Spekman benadrukt daarnaast de noodzaak om ongelijk te investeren voor gelijke kansen. “De problematiek op scholen waar de meerderheid van de kinderen in armoede opgroeit is groter. We moeten juist deze scholen verwennen met extra functies, zoals een brugfunctionaris."

Lees het hele rapport hier.

Naar actueel pagina