9 september 2024
1 op de 4 basisschoolleerlingen gestrest door thuissituatie
In een gemiddelde klas van 23 hebben zeven kinderen last van stress, vooral door geldgebrek thuis. Dat staat in het vandaag gepubliceerde rapport ‘Kansenongelijkheid in Nederland’. Een stressvolle thuissituatie leidt vaak tot slechtere schoolprestaties.
“Er zitten in Nederland ongeveer 1,4 miljoen kinderen op de basisschool. Het is pijnlijk om te zien hoeveel van deze kinderen met een stressvolle thuissituatie te maken hebben. Zeker als je bedenkt dat het om gemiddelden gaat. Uit ons contact met scholen weten wij dat sommige klassen bijna volledig uit kinderen bestaan die thuis te maken hebben met geldzorgen, geweld of gebrek aan passende zorg,” zegt Hans Spekman, directeur van het Jeugdeducatiefonds. “Deze kinderen verdienen extra steun. De situatie thuis mag niet bepalend zijn voor je ontwikkelingskansen.”
Gebrek aan voorzieningen en ontspanningsmogelijkheden
Nu is dat wel het geval, zo blijkt uit het onderzoek ‘Kansenongelijkheid in Nederland’ van SEO Economisch Onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de ABN AMRO Foundation en het Jeugdeducatiefonds. "Kinderen die in armoede opgroeien, presteren vaak slechter op school. “En dat ligt niet aan hun verstand”, aldus Spekman.
Wat wel van invloed is, zijn basisvoorzieningen zoals een bed, een voedzaam ontbijt of een fiets. Ook is het van belang dat kinderen zich kunnen ontwikkelen en ontspannen, bijvoorbeeld door te sporten of een bezoek te brengen aan een pretpark of dierentuin. Toch gaat bijna een kwart van de kinderen zonder ontbijt naar school, heeft bijna één op de vijf kinderen geen eigen fiets of kamer en zitten er in een gemiddelde klas vijf kinderen zonder zwemdiploma. Ook hebben in een klas van 23 negen kinderen geen toegang tot ontspanningsmogelijkheden.
Ongelijk investeren
Het onderzoek laat zien dat investeren in meer hulpbronnen voor kinderen tot een hogere cito-score leidt. Kinderen met betere voorzieningen thuis, meer mogelijkheden om te ontspannen en zich te ontwikkelen, en die thuis minder stress ervaren, doen het beter op school en krijgen later vaak beter betaalde banen.
Spekman: “Om gelijke kansen voor alle kinderen te realiseren, moeten we daarom ongelijk investeren. We zijn blij dat het kabinet Schoof het enorme belang van schoolmaaltijden inziet. Maar er is meer nodig. Daarom stellen wij basisscholen in staat kinderen te geven wat ze nodig hebben. Alleen zo krijgen kinderen die in armoede opgroeien dezelfde kansen om zich maximaal te ontwikkelen als kinderen met rijke(re) ouders.”