29 april 2024
Basisschooldirecteur Oriana bestrijdt ongelijkheid
1 op de 9 kinderen in Nederland groeit op in relatieve armoede. Oriana Pattinama, directeur van basisschool Magistraal in Middelburg, is dolblij met de financiële hulp van het Jeugdeducatiefonds. "Ik zag leerlingen zonder ontbijt naar school komen of in de vakantie wekenlang niks nieuws beleven. Dat kán gewoon niet."
Het Jeugdeducatiefonds vergroot jaarlijks de kansen van tienduizenden kinderen uit gezinnen met een laag inkomen. Als geldgebrek de ontwikkeling in de weg staat, kunnen scholen een aanvraag doen. Voor individuele steun, bijvoorbeeld een bril, een bed of geld voor een schoolreis. Of voor de hele klas, denk aan lesmateriaal, eten en drinken of extra begeleiding.
Aardbeien en olifanten
Een groot aantal leerlingen op Oriana’s school heeft het thuis niet breed. Sinds 2022 doet ze daarom regelmatig een beroep het Jeugdeducatiefonds. Zo regelde ze dat alle kinderen na afloop van de avondvierdaagse werden verrast met een feestelijk fruitmandje. Leerlingen van andere scholen krijgen van hun ouders mooie presentjes, onze leerlingen kregen alleen een bloem. Dat is geen leuk gevoel. Fruit leek me een vrolijk en gezond cadeau. En zo is de fruitschaal weer voor een week gevuld!’
Samen met haar leerkrachten houdt ze ook de persoonlijke situaties van leerlingen in de gaten. "Er zit een meisje bij ons op school dat het thuis moeilijk heeft. Haar grootste droom was een bezoek aan de dierentuin, daar was ze nog nooit geweest. Bij het Jeugdeducatiefonds hebben we een aanvraag ingediend voor tickets. Na de vakantie komt ze vaak behoorlijk ontregeld terug de klas in, maar deze keer was ze zielsgelukkig en vertelde ze honderduit. Dat ene uitje had haar een enorme boost gegeven."
Kun u een huis voor ons regelen?
Een gesprek dat de basisschooldirecteur altijd bij zal blijven, is dat met een moeder en haar twee zoontjes van 5 en 6. "Het was een vrijdagmiddag. Het gezin was die dag verhuisd naar een woning kilometers verderop en de vrouw kwam haar jongens inschrijven. Dit was al de zoveelste keer dat ze halsoverkop van huis hadden moeten wisselen. Ik vroeg hoe ze naar school was gekomen. Lopend, antwoordde ze. En dat zou ze blijven doen."
"Diezelfde avond nog heb ik bij het Jeugdeducatiefonds een aanvraag ingediend. Drie dagen later stonden er drie fietsen voor ze klaar. De reactie van de jongste was hartverscheurend: “kunt u misschien ook een vast huis voor ons regelen?” Daar was iedereen even stil van. De schooltasjes en gymkleren heb ik dat weekend zelf langsgebracht. Ik ben ook moeder. Als ik ooit zou moeten vluchten, hoop ik dat iemand voor mij hetzelfde zou doen. Ik ben het Jeugdeducatiefonds ontzettend dankbaar dat we deze steun samen mogelijk kunnen maken. Voor het toekomstperspectief van de kinderen maakt het een wereld van verschil."
Gratis lunch voor de hele school
Toen Oriana hoorde dat ze via het Programma Schoolmaaltijden ook eten en drinken op school kon aanbieden, was ze meteen enthousiast. Maar ook voorzichtig. "Over één ding was ik vastberaden: iedereen luncht mee, want ik wil armoede geen gezicht geven. Eerst had de een luxe broodjes mee en de ander niks. Nu staat er elke middag voor iedereen bruin brood op tafel, met kaas, pindakaas, jam, smeerkaas en halal worst. En op dinsdag en donderdag serveren we er soep bij."
Gezonde kinderen presteren beter
Het doel van de lunch is vooral dat kinderen zich geen zorgen hoeven te maken. Geen enkel kind zou zich moeten afvragen: wat als mijn broodtrommel straks weer leeg is? Oriana: "Het is heel simpel, op een lege maag kun je niet leren. Met een volle buik zitten ze veel energieker in de klas. Door maaltijden te verstrekken, dragen we niet alleen bij aan de cognitieve ontwikkeling van onze kinderen, maar ook aan gelijkheid in de klas. Samen lunchen heeft duidelijke positieve effecten. Iemand deelt de broodjes uit, een ander de soep, we zeggen ‘eet smakelijk’ tegen elkaar: het pedagogisch klimaat verbetert. Dat is prachtig, want dat is de basis van goed onderwijs. Aan de lunchtafel zijn we een soort minimaatschappij."